Меню Закрити

перший зразок художньої довершеності

У всього на цьому світі є свій початок: це може бути народження, або насінина, або якийсь винахід, або навіть думка.. А якщо говорити про мистецтво, то це – наскельні малюнки верхнього палеоліту.

АвторкаКачковська Яна

     Особисто нам складно уявити, що фундаторами мистецтва стали люди, які більше нагадували хижаків. Хоча, з іншого боку, цей факт зовсім не видається дивиною, адже сюжети були відповідними, якщо є хижак – має бути здобич. Проте, з якою неймовірною майстерністю створені ці малюнки – саме з майстерністю, вам не почулося. Звичайно, якщо показати їх пересічній людині, вона скаже: «примітивно». Відразу хочеться вручити пензля і подивитись на жалюгідну спробу копіювання. Це далеко не палка, палка, огурєчєк… Це шедевр! Щось ми трішечки забігли наперед, почнімо з початку.
Марселіон Санс де Саутуола з донькою
Марселіон Санс де Саутуола з донькою
Найперша та за сумісництвом найвідоміша печера, яку знайшли в кінці 19 століття була Альтаміра. Її відшукав іспанець Марселіно Санс де Саутуола, якщо бути чесними, знайшов він її випадково, наткнувшись тростиною на присипаний вхід до печери. Що ж до малюнків, тут археологу також не пощастило, їх першою побачила його донька й викрикнула: «Поглянь, тату, бізони!». Цікава річ – випадковість, скільки разів вона перевертала історію з ніг на голову? Що ж було далі? Як дуже часто трапляється науковцю не повірили, сприйняли за божевільного, який сам намалював тварин на стінах печери. Шкода, але через 10 років в такому осуді він і помер. І тільки після відкриття ще декількох подібних печер, науковці зрозуміли, яку помилку зробили. І почали надолужувати втрачений час, тобто досліджувати її.

     Що ж до самої печери, вона 270 метрів завдовжки та вкрита прекрасними малюнками (в основному тварини: бики, коні, олені, бізони, кабани). Ці наскельні малюнки вважаються першим фресковим живописом. Виконувались вони червоними, чорними та білими фарбами, їх добували з вохри, вугілля, гематиту, глини та інших природніх фарбників. Також в печері знайшли мушлі, які скоріше за все були прототипом сучасної палітри для змішування фарб. Пензлем слугувала палиця, до якої кріпився шматок хутра тварини або кам’яний різець. Саме по собі зображення виглядає дуже натуралістично. Проте для більшої виразності передачі форми тіла живої істоти художники також користувались рельєфами кам’яної стіни. Щоб передати специфіку рухів чи енергію звіра, потрібно мати неабиякі знання про природу, зоологію, розуміння звичок тварин та їх характеру, що свідчить про ерудицію первісних людей. Тільки дивно, що кожне нове плем’я замальовувало малюнки своїх попередників, утворюючи так званий палімпсест – нашарування зображень одне на одне. Чому ж вони не цінували здобутків своїх попередників?
    З цього випливає одна з теорій появи палеолітичного мистецтва, а саме – естетична. Так зване мистецтво заради мистецтва, це пояснюють тим, що люди в той період отримували насолоду від розфарбовування стін в печері. Їм набридло полювати, й вони почали відтворювати тварин у своїх оселях. Первісній, як і сучасній, людині хотілось оточити себе красивим. Всім відомо, якщо хочеш щось зробити- зроби це сам. Саме тому вони виправляли своїх попередників, доклавши свою лепту в прекрасне. Проте, витрачати стільки часу заради естетики теж не можна.
    Ще є припущення, що їхні малюнки відображали галюцинації після шаманських практик. Але з цю теорію ми змушені розглядати скептично, скоріше так виникає сучасне не дуже зрозуміле мистецтво, аніж первісне.
     Існує ще одна теорія – магічна. Полювати на величезних тварин – не п’ятихвилинна справа, до цього потрібно було достатньо довго готуватись. Ми, як і пласт науковців по всьому світу, вважаємо, що зображення тварин є одним з факторів появи перших релігійних уявлень. Люди проводили ритуальні танці біля цих малюнків, проштикували звіра на стіні, уявляючи, що так само вдасться зробити на полюванні. Можливо, вони припускали, що предмет може бути собою і ще чимось одночасно.
     Або ж ці малюнки були певним фетишом, вони їм поклонялись, молились як Богу-природі і просили легкої здобичі.
     Теорій дуже багато, єдине, що можна сказати точно – ці зображення надто багато для них означали. Навіть зараз ми, люди ліниві, не будемо витрачати години свого життя на справу, яка нічого не вартуватиме для нас; тому, можна припустити, що і вони не витрачали дорогоцінний час на казна-що, а вкладали в них якийсь архіважливий сенс.
     Тож можна зробити висновок, що мистецтво пізнього палеоліту – мати сучасного живопису. Важко уявити, як 40 тисяч років тому люди використовували техніки, які вже потім начебто винайшли в ХІХ-ХХ століттях. Як? Надто складно це пояснити. Але це захоплює: досконалість форм і ліній, деталізація і реалістичність, обмежені матеріали, але необмежена свідомість, вільна і незаангажована думка, випадковість самої знахідки печери, неймовірно чи не так? А найбільше вражає те, що в Давньому Єгипті мистецтво зробило крок назад, замість кроку вперед. Це стосується не тільки Єгипту, а й ще декількох етапів розвитку мистецтва, які програють, найпершим пам’яткам історії. Цікаво, що палеолітичних митців не перевершили і до сьогодення. Ніхто (!) не зміг точно скопіювати ті зображення вже сучасними матеріалами при комфортних умовах, вони ж малювали клаптиком хутра і тваринним жиром. Їм нічого не заважало створювати ці шедеври. Більше того вони творили заради себе, а не заради слави чи грошей. Схоже наше суспільство стало занадто корисливим і егоїстичним, раніше було краще…
Жінка з мадленського періоду малює на стелі печери Альтаміра. / ІЛЛЮСТРАЦІЯ АРТУРО АСЕНСІО